1. Saya dah mohon untuk kekalkan nombor lama menggunakan format sms yang betul, tapi apabila sim dah aktif, saya diberi nombor yang baru. Kenapa boleh jadi macam ni?
Proses nak kekalkan nombor lama, mengambil masa sehingga 48 jam.
Sebaik sahaja sim TuneTalk-ToneExcel (TTTE) dah aktif, anda akan diberi
nombor sementara. Jadi, sekarang kedua-dua sim dapat digunakan iaitu sim
Telco asal dan sim TTTE.
Tempoh 48 jam itu adalah tempoh untuk menunggu Syarikat Telekomunikasi (Telco) lama anda memproses bagi memastikan semua maklumat anda adalah tepat dan syarat-syarat untuk mengekalkan nombor telah dipenuhi. Seandainya kesemua perkara tiada masalah, maka dalam tempoh 48 jam, nombor telefon anda di sim asal akan dipindahkan ke sim TTTE. Maka dengan itu, nombor baru/sementara itu tadi secara automatik akan dilupuskan/hilang.
Tempoh 48 jam itu adalah tempoh untuk menunggu Syarikat Telekomunikasi (Telco) lama anda memproses bagi memastikan semua maklumat anda adalah tepat dan syarat-syarat untuk mengekalkan nombor telah dipenuhi. Seandainya kesemua perkara tiada masalah, maka dalam tempoh 48 jam, nombor telefon anda di sim asal akan dipindahkan ke sim TTTE. Maka dengan itu, nombor baru/sementara itu tadi secara automatik akan dilupuskan/hilang.
2. Saya dah cuba sendiri buat proses utk kekal no maxis lama saya, tapi sampai sekarang masih tak berjaya lagi?
Proses nak kekalkan nombor lama perlulah memenuhi beberapa perkara berikut
i. Menggunakan IC yang sama.
Jika di maxis anda pakai IC lain, dan di TuneTalk anda pakai IC lain, sudah pasti Maxis tidak akan melepaskan pelanggan mereka. Apa yang perlu dilakukan adalah anda telefon sendiri kepada syarikat telekomunikasi (Telco) asal anda dan cuba periksa terlebih dahulu apakah IC yang digunakan dahulu semasa pendaftar. Jika tak sama, pasti proses port-in/kekalkan nombor lama tidak dapat dilakukan dan ditolak oleh syarikat Telco asalii. Mestilah tidak dalam tempoh kontrak di Telco asal (jika gunakan postpaid di Telco asal)
Jika masih dalam kontrak, Telco asal tidak akan lepaskaniii. Bil-bil tertunggak telah diselesaikan terlebih dahulu sebelum menghantar sms "ad" atau "pt"
Jika masih ada bil tertunggak, Telco asal tidak akan lepaskaniv. Mesti menghantar sms yang dimulakan dengan "ad" atau "pt" melalui nombor telefon asal
Jika setelah menghantar sms tersebut baru menyedari yang anda telah menghantar sms melalui nombor telefon lain, maka perlu lakukan semula sms yang dimulakan dgn format "pt" tersebut seperti di bawah:pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
3. Saya adalah seorang anggota polis dan telah mendaftar TuneTalk ToneExcel dengan menggunakan IC, tetapi tidak berjaya sebab saya baru teringat yang di Telco lama saya menggunakan nombor waran polis saya. Oleh itu, proses mengekalkan nombor tidak berjaya. Apa yang perlu saya lakukan?
Anda perlu pergi ke Bahagian Khidmat Pelanggan di Telco lama anda
untuk tukarkan maklumat tersebut kepada nombor IC anda. Selepas berjaya
ditukar, buat satu sms sebegini:
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
4. Masa saya mula-mula daftar simkad Tunetalk ToneExcel, saya tidak bercadang untuk kekalkan nombor lama, tetapi sekarang saya bercadang untuk gunakan satu nombor sahaja iaitu ingin kekalkan nombor lama saya. Apa perlu saya buat ?
Buat satu sms seperti ini:
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke014-705-7769
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke014-705-7769
5. Saya pengguna simkad tunetalk yang biasa tu, kalau saya join toneexcel ini dan nak kekalkan no lama ni, adakah point dan baki akan ikut sekali?
Ya, point dan baki akan ikut sekali.
6. Saya dah berjaya buat proses port in utk kekalkan no lama, tapi handphone saya boleh receive call sahaja tapi tak boleh call out?
Itu disebabkan masalah settings pada handphone anda sahaja. Bukan
masalah simkad. Jadi,cara untuk selesaikan masalah ini:
Saya cadangkan anda call 0105000969 dan bercakap dengan Nurul (dari ToneExcel) dan minta bantuan dia ajarkan cara-cara nak setting handphone anda.
Saya cadangkan anda call 0105000969 dan bercakap dengan Nurul (dari ToneExcel) dan minta bantuan dia ajarkan cara-cara nak setting handphone anda.
7. Saya menyedari selepas permohonan kekal nombor lama saya ditolak, rupa-rupanya semasa daftar di telco lama, saya menggunakan IC isteri saya. Apa perlu saya lakukan untuk kekalkan nombor berkenaan?
Bawa isteri anda untuk pergi ke Service Centre Telco asal dan
maklumkan di bahagian khidmat pelanggan, bahawa anda nak tukarkan data
tersebut kepada data anda (nombor IC anda). Kebiasaannya Telco berkenaan
akan benarkan disebabkan pertalian yang rapat dan atas persetujuan dan
kehadiran isteri sendiri. Namun itu adalah budi bicara mereka samada
untuk membenarkan ataupun tidak. Sekiranya maklumat di telco asal telah
berjaya di tukar, maka boleh hantar sms seperti contoh di bawah:
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
8. Saya menggunakan talian postpaid dari Telco X dan kontrak 2 tahun masih belum tamat. Boleh ke kalau saya ingin port in/kekalkan nombor tersebut untuk bertukar ke Tunetalk ToneExcel?
Tidak boleh. Untuk proses kekalkan nombor, hanya akan boleh dibenarkan jika kontrak telah tamat.
9. Saya menggunakan talian prepaid dari Telco XOX dan telah menghantar sms untuk kekalkan nombor tersebut, namun selepas 48 jam, saya semak di bahagian "check Port-In" di ruangan "Semak status pendaftaran SIM" permohonan saya di tolak. Mesej yang terpapar adalah seperti berikut : Status :Rejected, Details : Sp51 non fulfillment of contract obligation". Mengapa ada perkataan "Contract" padahal setahu saya nombor prepaid tiada kontrak?
Ianya adalah nombor VIP dan Telco XOX tidak membenarkan nombor
VIP ditukar kepada telco lain selama dalam tempoh kontrak.Sila berhubung
dengan XOX careline untuk mengesahkan samada ianya betul-betul nombor
VIP atau sebaliknya. Manakala untuk mengetahui tempoh kontrak bagi
nombor VIP tersebut, sila hubungi pihak XOX di talian ini : 010-6000-266
Kemungkinan besar juga, nombor tersebut belum lagi ditukar milik daripada nama agen penjual kepada nama anda. Oleh itu, adalah perlu untuk anda sendiri hubungi XOX careline bertujuan membuat pembetulan maklumat tersebut. Nombor XOX careline : 1-300-888-010 . Selepas maklumat berjaya ditukar, sila buat sms seperti berikut:
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
Kemungkinan besar juga, nombor tersebut belum lagi ditukar milik daripada nama agen penjual kepada nama anda. Oleh itu, adalah perlu untuk anda sendiri hubungi XOX careline bertujuan membuat pembetulan maklumat tersebut. Nombor XOX careline : 1-300-888-010 . Selepas maklumat berjaya ditukar, sila buat sms seperti berikut:
pt NamaPenuh NoSimkad8Terakhir NoPUK NoIC Alamat LineLama NoLama
hantar ke 014-705-7769
10. Saya guna dua (2) postpaid Digi dan mempunyai satu supplimentary number yang didaftarkan dibawah nama saya. Bolehkan saya kekalkan salah satu sahaja nombor Digi tersebut untuk didaftarkan dengan TuneTalk-Toneexcel, manakala satu lagi masih kekal sebagai perkhidmatan Digi?
Tidak boleh. Untuk kekalkan salah satu nombor, tiada cara lain
iaitu kedua-dua nombor tersebut mesti di "Port In" kepada
TuneTalk-Toneexcel secara serentak. Tapi, pastikan kontrak bersama Telco
asal itu telah tamat dan tiada lagi bil tertunggak.
11. Bagaimana cara untuk mengetahui samada proses kekalkan nombor lama (Port-In) telah berjaya atau tidak ?
Status permohonan kekal nombor lama boleh diperiksa dengan 2 cara :
1. Hubungi Tune Talk Careline : 13100 / 03-277 20000 / 010-500 1333
(Isnin hingga Jumaat, Masa : 9 pg-10 mlm)
ATAU
2. Hubungi Data Entry Center (DEC) : 011-15081515 / 011-15091515 /
011-15121515 / 011-15131515 / 011-15141515
(Isnin hingga Jumaat, Masa 9.00pagi - 11.00 malam)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan